Digiscrap Digitaal scrappen

Gebruikte materialen (credits) onthouden

Conversatie gestart op Overige tips en vragen

Aangezien ik een grote hoeveelheid digitale scrap spulletjes heb verzameld, liep ik er in het begin nogal eens tegenaan dat ik een lay-out ergens wilde tonen, maar ik niet meer kon vinden van wie ik de spulletjes gebruikt had. Heel vervelend voor de designer natuurlijk, want die wil wel graag dat zijn of haar naam vermeld wordt als je je lay-out in een galerie zet.

Maar hier heb ik toen een handigheidje voor gevonden, waar jullie misschien ook iets aan hebben. Als ik een lay-out aan het maken ben open ik gelijk een tekstbestandje (notepad), welke ik exact dezelfde naam geef als mijn lay-out. Als ik iets uit een kit gebruik, voeg ik gelijk een regeltje in het tekstbestandje toe met de gegevens van de gebruikte kit en designer. Dit tekstbestandje bewaar ik in dezelfde map als mijn lay-out en zo kan ik hem altijd makkelijk terugvinden. Bij het plaatsen van een lay-out in een galerie hoef ik alleen nog maar het tekstbestandje te kopi?ren. Werkt prima!

Linkback: https://digiscrap.nl/index.php?topic=49.0
#1 - 19-01-2008, 23:41:20

Ik wil deze "tip" graag nog even bij jullie onder de aandacht brengen. :read:

Ik zie af en toe nog een lay-out in de galerie voorbij komen waarbij de gebruikte materialen niet vermeld zijn (of niet meer achterhaald kunnen worden). Bij veel gedownloade spulletjes (freebie of gekocht) zitten "terms of use" regels, die vermelden dat als een je ietst publiceert in een galerie of ergens op internet, je de naam van de designer moet vermelden.

Daarnaast is het natuurlijk ook erg handig als je een leuke achtergrond o.i.d. ziet op een lay-out van iemand anders, je de mogelijkheid hebt om zelf ook op zoek te gaan naar de betreffende kit.

Namens de designers in ieder geval bedankt dat jullie hier rekening mee willen houden!  :flowers1:
#2 - 05-02-2008, 22:11:33

Bedankt! Dan weet ik nu wat ik moet doen. Ga gelijk ff zoeken!
#3 - 05-02-2008, 22:14:41
Groetjes Carolien & Naomi

Dat is idd een hele goede! Ik download idd kits maar weet achteraf nooit waar ik ze van daan heb...
#4 - 10-02-2008, 23:36:44
Groetjes Thea

Erg handig idd!
Meestal staat in de naam van de kit wel de naam van de maker, maar ik maak meestal gebruik van meerdere elementen uit verschillende kits en om dat later allemaal uit te gaan zoeken is ondoenlijk.
Bedankt voor de tip.
#5 - 11-02-2008, 21:43:46
Groetjes van Tineke

Voor blogs waar ik regelmatig download heb ik gewoon een aparte directory gemaakt. Kun je je nooit meer vergissen:-)

Take care...:-)
Carla
http://scrappedlives.nl/
#6 - 12-02-2008, 11:11:33

Helemaal goed!! :clap1:

Ik doe het nu ook zo. En ik heb er zelf ook wat aan. Van een LO wist ik pas t gebruikte font niet meer goed bij naam, maar he, ik hoefde niet te zoeken. Alleen miaar mijn creditmapje even te openen ;)

Heel soms komt t voor dat er geen "TOU" bij een gedownloadpakketje zit en dat de naam niet meer te achterhalen is. (Ik down veel tegelijk, van veel verschillende sites) Tot nu toe heb ik die kits weer weggegooid.. Gewoon omdat ik niets wil plaatsen zonder credit te geven..
#7 - 01-03-2008, 09:17:43

Je hoeft het dan niet weg te gooien hoor  ;)
Er zijn er een paar die niet perse hun naam erbij willen. Maar zeker als er een tou bij zit willen ze het wel.
Ik heb ook een collectie nietjes in mijn verzameling en weet echt niet wie welk nietje gemaakt heeft. Maar zit een nietje in een kit dan weet ik het wel.
Ik bewaar mijn kitjes ook allemaal bij elkaar, haal de kit niet uit elkaar.
#8 - 01-03-2008, 09:29:25

Nee, ik haal ze ook niet uit elkaar. dan zou ik het overzicht echt kwijt zijn!

Met Vista kan je je bestanden ook een "tag" meegeven. Daar wil ik mij nog even in verdiepen. want anders wil ik wel alle linten, bloemen, nieten enz. een tag meegeven. zodat ik ook in een keer al mijn nietjes (ofzo) kan opvragen....
#9 - 01-03-2008, 10:11:27

Sinds deze tip probeer ik idd via kladblok ff de naam eventueel vand e site erbij te zetten zodat ik toch nog iets van credits mee kan geven... Tot nu toe dacht ik er nooit aan en echt fijn voelt dat niet...

En ander benoem ik de kit naam icon_redface
#10 - 01-03-2008, 14:58:24

Je zet je kit wel in een aparte map toch? Ik noem mijn map dan bijvoorbeeld "Festival (ShabbyPrincess)" Zo weet ik dat het de festival kit is van shabbyprincess. Heb je gelijk de maker erbij en t is een kleine moeite en handig voor later ;)
#11 - 01-03-2008, 19:40:29

Ik gebruik psp, tijdens het scrappen gebruik ik notepad maar als de LO af is en ik hem op ga slaan dan kopieer ik alle gegevens die ik genoteerd heb naar afbeelding gegevens in de LO zelf.
Zo krijg je niet allerlei apparte bestanden.
Als je je LO dan plaatst dan kopieer je eenvoudig je afbeeldings gegevens naar gebruikte matrialen.
#12 - 02-03-2008, 16:24:52
Veel scrap plezier!!!!

Ik gebruik psp, tijdens het scrappen gebruik ik notepad maar als de LO af is en ik hem op ga slaan dan kopieer ik alle gegevens die ik genoteerd heb naar afbeelding gegevens in de LO zelf.
Zo krijg je niet allerlei apparte bestanden.
Als je je LO dan plaatst dan kopieer je eenvoudig je afbeeldings gegevens naar gebruikte matrialen.

Wil je dit eens verdriept uitleggen? Ik werk ook met psp namelijk...

En idd tegenwoordig zet ik het in een aparte map met de naam erbij. Zo kan ik het meteen overnemen.
#13 - 02-03-2008, 22:53:49

Ik gebruik psp, tijdens het scrappen gebruik ik notepad maar als de LO af is en ik hem op ga slaan dan kopieer ik alle gegevens die ik genoteerd heb naar afbeelding gegevens in de LO zelf.
Zo krijg je niet allerlei apparte bestanden.
Als je je LO dan plaatst dan kopieer je eenvoudig je afbeeldings gegevens naar gebruikte matrialen.

Wil je dit eens verdriept uitleggen? Ik werk ook met psp namelijk...

En idd tegenwoordig zet ik het in een aparte map met de naam erbij. Zo kan ik het meteen overnemen.

Als je LO klaar is rechts klikken in de LO in het menu wat je nu krijgt staat als laatste "Afbeeldinggegevens",
onder de tab "gegevens van maker" beschrijf ik bij "Omschrijving" de gebruikte matrialen.
IK hoop dat ik het je zo goed heb uitgelegt.
Groeten Agnes
#14 - 03-03-2008, 12:10:19

leden:

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


* Share Topic

Share via facebook Share via linkedin Share via pinterest Share via twitter

* Similar Topics

xx
Materialen ... ??

Gestart door tomik58 (Yvonne) Gepost op De Galerie

2 Reacties
4931 Gelezen
Laatste bericht 22-02-2009, 16:03:37
door tomik58 (Yvonne)